Безперервно самовдосконалюватись, розвиватись, іти вперед; ніколи не здаватись, досягти свого

четверг, 16 мая 2013 г.

ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ

ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ
(тренінг для учнів)

Мета заняття: вивчити і закріпити на конкретних прикладах стилі конструктивної поведінки в конфліктних ситуаціях.

Вправа – розминка «Крик»
Зміст вправи. Варіант 1. Учасники об’єднуються по двоє. Члени кожної пари розміщені в кімнаті на максимально великій відстані один від одного (краще – в різних кутках кімнати), після чого всі одночасно починають розмовляти. Завдання – на фоні загального шуму вести бесіду саме зі своїм партнером, виділяючи його голос на фоні інших.
Варіант 2. Учасники шикуються в дві колони, які розташовані обличчям одне до одного на відстані 1,5 – 2 м. По черзі кожен з учасників проходить між цими шеренгами туди і назад. Із одної шеренги йому кричать тільки хороше (емоційно- позитивно), з іншої – тільки погане. Завдання учасника – по дорозі в одну сторону слухати тільки погане, а в другу – тільки хороше.
Психологічний зміст вправи:  Демонстрація ефекту вибраності сприйняття в процесі спілкування, що завжди має місце і в конфліктах. Розвиток вміння виділяти необхідну інформацію на фоні загального шуму.
Обговорення: «Наведіть приклади із життя, які показують, що людина схильна чути тільки те, що вона хоче почути».
Далі проводиться психодіагностична методика «Визначення типових способів реагування на конфліктну ситуацію» (методика К.Н. Томаса). За допомогою цієї методики можна виявити, наскільки піддослідні схильні до суперництва та співробітництва в різних групах, прагне до компромісів, уникає конфліктів, чи навпаки намагається загострити їх, а також оцінити міру його адаптації до спільної діяльності.
Інструкція: В таблиці наведені приклади можливих варіантів поведінки в конфліктних ситуаціях, які згруповані в 30 пар. Виберіть із кожної пари те судження, яке найбільш типово для характеру вашої поведінки (одне судження із кожної пари). Деякі формулювання, на вашу думку, будуть повторюватися кілька разів, але всі вони знаходяться в різних співвідношеннях один з одним, так що вибір все одно потрібно робити знову в кожній парі.

Варіант А
Варіант Б
1
Інколи я даю можливість іншим взяти на себе відповідальність за рішення спірного питання
Замість того, щоб обговорювати те, у чому ми не згодні, я намагаюсь звернути увагу на те, з чим ми обидва згодні
2
Я намагаюсь знайти компромісне рішення
Я прагну уладнати справу, враховуючи інтереси іншої людини і свої власні.
3
Звичайно я наполегливо добиваюся свого
Інколи я жертвую власними інтересами заради інтересів іншої людини
4
Я прагну знайти компромісне рішення
Я намагаюсь не вразити почуттів іншої людини
5
Розв’язуючи конфліктну ситуацію, я завжди прагну знайти підтримку іншої людини
Я намагаюсь робити все, аби уникнути непотрібної напруги
6
Я прагну уникнути неприємностей для себе
Я завжди прагну добитися свого
7
Я намагаюсь відкласти розв’язання спірного питання з тим, щоб згодом розв’язати його остаточно
Я вважаю можливим у чомусь поступитися, аби досягти чогось іншого
8
Як правило, я наполегливо прагну добитися свого
Перш за все я прагну визначити зміст спірних питань
9
Я думаю, що не завжди треба хвилюватися з приводу якихось суперечносте, що виникли
Я докладаю зусилля для того, щоб досягти свого
10
Я твердо прагну досягти свого
Я намагаюсь знайти компромісне рішення
11
Перш за все я намагаюсь чітко визначити зміст спірних питань
Я прагну заспокоїти іншого і, головне, зберегти наші стосунки
12
Я визнаю за краще не обирати позицію, яка може викликати суперечку
Я даю можливість іншому в чомусь залишатися із своєю думкою, якщо він також іде назустріч
13
Я пропоную середню позицію
Я наполягаю, щоб все було зроблено по-моєму
14
Я повідомляю іншому свою точку зору і цікавлюсь його думкою
Я прагну показати іншому логіку і перевагу моїх поглядів
15
Я намагаюсь заспокоїти іншого і зберегти наші взаємини
Я прагну зробити все необхідне для того, щоб уникнути напруги
16
Я намагаюсь не зачіпати почуттів іншого
Як правило, я прагну переконати іншого у перевагах моєї позиції
17
Як правило, я наполегливо намагаюсь досягти свого
Я прагну зробити все, щоб запобігти непотрібної напруги
18
Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягти на своєму
Я дам іншому можливість залишитися зі своєю думкою, якщо він іде мені назустріч
19
Перш за все я намагаюсь визначити зміст спірних питань
Я намагаюсь відкласти спірні питання для того, щоб із часом розв’язати їх остаточно
20
Я намагаюсь негайно подолати наші суперечності
Я прагну знайти найкраще поєднання переваг і втрат для нас обох
21
Під час переговорів я прагну бути уважним до іншого
Я завжди прагну до прямого обговорення проблеми
22
Я намагаюсь знайти «середину» між моєю позицією та позицією іншої людини
Я відстоюю власну позицію
23
Як правило, я дбаю про те, щоб задовольнити бажання кожного з нас
Інколи я даю можливість іншим взяти на себе відповідальність за розв’язання спірного питання
24
Якщо позиція іншого здається йому важливою, я прагну йти йому назустріч
Я намагаюсь переконати іншого піти на компроміс
25
Я прагну переконати іншого у тому, що я маю рацію
Під час переговорів я намагаюсь бути уважним до аргументів іншого
26
Як правило, я пропоную середню позицію
Я майже завжди прагну задовольнити інтереси кожного з нас
27
Дуже часто я прагну уникнути суперечок
Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягти на своєму
28
Як правило, я наполегливо прагну досягти свого
Розв’язуючи конфліктну ситуацію, я намагаюсь знайти підтримку в іншого
29
Я пропоную середню ситуацію
Вважаю, що не завжди потрібно хвилюватися через те, що виникають розходження
30
Я намагаюсь не зачіпати почуттів іншого
Я завжди обираю таку позицію у суперечці, щоб спільними зусиллями досягти успіху

По кожному з п’яти розділів опитувальника (суперництво, співробітництво, компроміс, уникнення, поступливість) підраховують кількість відповідей, які збіглися з «ключем». Отримані результати порівнюють між собою для виявлення тих форм соціальної поведінки в ситуації конфлікту, до яких найбільш схильний піддослідний, а також тенденцій організації взаємин у складних умовах. 

Ключ до тесту
п/п
Суперництво
Співробітництво
Компроміс
Уникнення
Поступливість
1



А
Б
2

Б
А


3
А



Б
4


А

Б
5

А

Б

6
Б


А

7


Б
А

8
А
Б



9
Б


А

10
А

Б


11

А


Б
12


Б
А

13
Б

А


14
Б
А



15



Б
А
16
Б



А
17
А


Б

18


Б

А
19

А

Б

20
А
Б



21

Б

А

22
Б

А


23

А

Б

24


Б

А
25
А



Б
26

Б
А


27



А
Б
28
А
Б



29


А
Б

30

Б


А

Максимально можливе значення по кожному з показників тесту – 12 балів, середнє – 6. Якщо по якомусь параметру набрано більше 8 балів – це твоя переважаюча стратегія поведінки в конфліктних ситуаціях, менше 4 – не твоя стратегія поведінки.
Інтерпретація результатів:
Стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях, схильність до яких дозволяє визначити ця методика.
1.     Суперництво – прагнення досягнути задоволення своїх інтересів за рахунок іншого.
2.     Співробітництво – вибір альтернативи, яка максимально відповідає інтересам обох сторін.
3.     Компроміс – вибір, коли кожна сторона щось виграє, але й щось втрачає.
4.     Уникнення – уникнення конфліктних ситуацій, відсутнє як прагнення до співробітництва, так і спроб досягнення особистих цілей.
5.     Поступливість – жертовність щодо особистих інтересів заради іншого.

Інформаційний блок.
Відносно різних стратегій розв’язання конфліктів наявні «плюси» та «мінуси», тому що одна і та ж стратегія поведінки може бути и поганою і хорошою: дивлячись для кого, дивлячись для чого, відповідно до певної ситуації.
Деякі рекомендації відносно того коли і яку стратегію краще вибирати. Співробітництво може відбутися тоді, коли в тих, хто конфліктує, є можливість знайти деякі спільні інтереси, які дозволяють задовольнити потреби одного та іншого. Наприклад, як в притчі про двох людей, які посварились із-за того, що не могли розділити лимон. А насправді одному з них потрібна була серединка, щоб спекти пиріг, а іншому – шкірка, щоб зробити цедру. Якби вони визначились відразу кому що потрібно, ніякого конфлікту би й не виникло. Співробітництво – найкращий спосіб розв’язання конфліктів, але він, на жаль, можливий не завжди. В житті дуже багато ситуацій, коли досягнення мети для одних означає поразка іншого (класичні приклади – два хлопця «ділять» дівчину або дві спортивні команди грають матч на вибування).
Суперництво – це стратегія, яку потрібно використовувати, якщо співпали дві умови:
Ø     Привід для конфлікту для вас важливіший, ніж дружні відносини з тим, з ким ви конфліктуєте;
Ø     Ви впевнені в перевазі своїх сил. Адже якщо ви почали суперечку, тоді вам, скоріше всього, будуть відповідати так само.
Поступливість більш оправдана тоді, коли, для вас збереження гарних відносин важливіше, ніж привід для конфлікту. Але коли ви зіткнулись з сильним тиском, що має перевагу над вами, наприклад, з трьома грабіжниками, в яких є ножі, чи вогнепальна зброя, самотньому перехожому краще не сперечатись, самі розумієте чому…
Компроміс доцільний в тому випадку, коли те, що стало приводом для конфлікту, можна розділити таким способом, щоб хоча б частково задовольнити потребу всіх втягнутих в суперечку.
Уникнення найбільш доцільне, якщо особистий спокій тобі дорожчий, ніж привід для конфлікту, а ще тоді, коли конфлікт тобі нав’язують, задовольняючи таким чином свої потреби. Не потрібно конфліктувати з торговим агентом, який намагається «встромити» тобі якийсь непотріб. Простіше закрити перед його носом двері квартири (а ще краще – зовсім не відкривати!) або мовчки відійти від нього на вулиці.
Розберемо такий приклад: в темній вуличці не вас напав грабіжник, який вимагає віддати йому всі гроші. Можливі наступні сценарії дій:
1.     Суперництво – фізично протистояти йому.
2.     Співробітництво – намагатись «навести» цього грабіжника на більш багатшого знайомого, за умови, що отриманими таким чином грішми він має поділитись.
3.     Компроміс – домовитися з грабіжником, що він бере тільки частину грошей в обмін на те, що жертва не буде звертатись з заявою в міліцію.
4.     Уникнення – намагатися втекти.
5.     Поступливість – без будь-яких слів віддати всі гроші, які маєте.
Коли буде доцільнішим перший спосіб? Коли є гарантія, що грабіжник беззбройний, слабший і боягузливіший за суперника. А якщо грабіжник має зброю, а суперник боїться? Розв’язання такого конфлікту може мати трагічні наслідки. Другий спосіб для даної ситуації доцільний тільки в тому випадку, коли і жертва виявиться грабіжником (є всі підстави надіятись, що вони обидва колись погано закінчать). Третій спосіб (дипломатичний) у спілкуванні з грабіжником, можливо, не завжди доцільний, хоча диваки бувають різні. Спроба втекти в даній ситуації – стратегія дуже хороша для тих, хто вміє швидко бігати і знає куди бігти. А ось просто віддати всі гроші дуже не хочеться, хоча інколи це абсолютно оправдано. В даному прикладі найвигідніша стратегія все ж таки четверта – уникнення, але не втому смислі «тікати», а по максимуму уникати можливості в таку ситуацію попасти, як і в інші подібні ситуації.

Рольова гра «Конфлікти»
Зміст гри: Учасникам пропонується кілька конфліктних ситуацій, розвиток яких вони розігрують в парах. Іще кілька ситуацій можуть придумати самі підлітки. Готові сценки обговорюються в колі.
Приклади конфліктних ситуацій:
1.     Ти домовилась (вся) з друзями йти на дискотеку з нагоди дня народження. А мама говорить: «Нікуди ти не підеш, пізно вже, ти ще мала (ий)!»
2.     Друг взяв в тебе книжку і обіцяв повернути через тиждень. З тих пір пройшов місяць, а книгу він так і не повернув. А вона дуже потрібна тобі для підготовки домашнього завдання. Вчора ти подзвонив йому додому і нагадав про книгу, він обіцяв, що принесе. А сьогодні говорить: «Вибач, я забув, куди я її поклав, і тепер не можу її знайти».
3.     Ти купив в магазині півкілограма ковбаси, приніс її додому і тут побачив, що вона несвіжа. Ти повертаєшся до магазину, віддаєш ковбасу і чек і просиш повернути тобі гроші за неякісний продукт. А він відповідає: «Нічого не знаю, у нас всі продукти свіжі. Ти купив це в другому місці».
Психологічний зміст гри: Актуалізація знань про різні стилі поведінки в ситуаціях міжособистісного конфлікту, їх демонстрація на життєвих прикладах.
Обговорення: Під час обговорення цієї рольової гри потрібно звернути увагу на те, що доцільність використання різних стилів поведінки в залежності від типу конфліктної ситуації може сильно змінюватися. Вибір стилів поведінки залежить від ступені близькості учасників конфлікту (в нашому прикладі: мама, друг, стороння людина), обґрунтованості їхніх вимог (переживання мами за сина чи доньку зрозуміло, продавець просто грубить), взаємної залежності конфліктуючих сторін (з батьками потрібно ще довго разом жити, з другом навряд чи потрібно рвати дружні стосунки через книгу, а з невихованим продавцем можна просто більше не зустрічатися).

Вправа «Чужоземець»
Зміст вправи: Уявіть себе в ролі чужоземця, який не дуже добре знає українську мову і тому не може зрозуміти деякий зміст висловлювань. Всі слова  він розуміє буквально: наприклад, коли чує «Не вішай носа», уявляє собі повішану за ніс людину і думає, що це середньовічний спосіб покарання. Запропонуйте якомога більше варіантів, що він може подумати, якщо почує наступні фрази:
Ø     Комар носа не підточить
Ø     Пройшов вогонь, воду і мідні труби
Ø     На злодієві шапка горить
Ø     Взимку торішнього снігу не випросиш
Ø     У сімох няньок дитя без нагляду
Ø     Яйці курку не вчать
Ø     Не підмастиш – не поїдеш
Ø     Сам чорт не товариш
Вправа виконується в підгрупах по 3-4 учасники, кожна підгрупа вибирає собі по три вирази і придумує якнайбільше можливих варіантів їхньої буквального трактування.
Психологічний зміст вправи:
Вправа навчає розглядати в нових, незвичних ракурсах те, що здається зрозумілим, звичним, банальним, переходячи на позицію наївного слухача, який не має сформованого уявлення про те, що він сприймає. Вміння приймати таку позицію – одне з важливих передумов розвитку здібностей конструктивно розв’язувати конфлікти.
Обговорення: Ви бачите, як незвично можна сприймати зрозумілі і звичні висловлювання, всього лише, ставлячи себе на позицію людини, яка не знає наперед їх змісту! Поділіться, будь ласка, прикладами ситуацій з вашого життя, коли відмова від раніше відомого розуміння якоїсь ситуації допомогла вам побачити її в новому ракурсі, розв’язати пов’язані з нею конфлікти.     

Комментариев нет:

Отправить комментарий