"Конфлікт і способи його вирішення"
(Заняття для учнів 11 класів)
Мета:
учнів з поняттям «конфлікт», «конфліктоген», видами конфліктів,
причинами, позитивними та негативними сторонами конфлікту, виявами
конфліктогенної поведінки,способами вирішення конфлікту, формувати вміння
безконфліктно поводитися, враховувати інтереси й потреби інших, розвивати
аналітичні здібності,рефлексію, виховувати ввічливість, доброзичливість.
Хід
заняття
1.
Оголошення теми заняття.
2.
Мотивація навчальної діяльності.
3.
Запитання для учнів: «Для чого ми розглядаємо тему
«Конфлікт і способи його вирішення»? Що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?»
Поняття конфлікту
Доберіть синоніми до слова «конфлікт»:
протиріччя, суперечка,сутичка, протистояння, протиборство, зіткнення, скандал,
бійка, сварка…
Конфлікт
у перекладі з латини – зіткнення
різноспрямованих сил (цінностей, інтересів, поглядів, позицій) суб’єктів – сторін взаємодії.
Наука, яка вивчає причини
виникнення,особливості перебігу, запобігання та вирішення конфлікту називається
конфліктологією.
Типологія конфліктів
За кількістю та складом сторін
конфлікту (внутрішньо особистісний, міжособистісний, особистісно-груповий, між
груповий, між колективний, міждержавний, міжнаціональний).
За проблемно-діяльнісною ознакою
(управлінські, сімейні, педагогічні, політичні, економічні, творчі).
За тривалістю перебігу конфлікту (гострі і
таронічні, швидкоплинні, тривалі та інші).
За змістом (побутові й суто проблемні).
За ступенем загострення протиріч
(незадоволення, протидія, розбрат, ворожнеча, війна).
За ознакою можливого вирішення
(конструктивний (продуктивний) і деструктивний).
Причини конфліктів
Причини
конфліктів полягають у розбіжності:
·
Знань, умінь, навичок, особистісних рис;
·
Функцій управління;
·
Емоційних, психічних та інших станів;
·
Економічних процесів;
·
Завдань, засобів та методів діяльності;
·
Мотивів, потреб, ціннісних орієнтацій;
·
Поглядів і переконань;
·
Розумінь, інтерпретацій інформації;
·
Очікувань, позицій;
·
Оцінок і самооцінок.
Створення дерева конфліктогенів
Однією з причин виникнення конфлікту є конфліктогени поведінки. Це слова
або дії, які породжують конфлікт. Давайте разом намалюємо дерево
конфліктогенів. На дошці є стовбур дерева. У кожного з вас є листочки з дерева.
На цих листочках напишіть приклади конфліктогенів. Причепіть свій листочок до
дерева і зачитайте свій приклад.
Ознаки конфліктогенів поведінки:
·
Відкрита недовіра;
·
Перебивання іншої людини;
·
Оцінювання людей;
·
Наголошування на розбіжностях між собою та іншою людиною;
·
Стійке небажання визнавати свої помилки й чиюсь правоту;
·
Зниження вкладу інших людей й одночасне перебільшення
свого вкладу в загальну справу;
·
Постійне накидання своєї точки зору іншим;
·
Невірність суджень;
·
Різке прискорення темпу мовлення й раптове закінчення
розмови;
·
Невміння вислухати і зрозуміти точку зору іншої сторони.
Який висновок ми можемо зробити, поглянувши на дерево конфліктогенів. (намагатися їх не вживати, щоб не створювати
конфлікти)
Групова робота. Визначте позитивні й
негативні сторони конфлікту.
Позитивні
сторони конфлікту:
·
Дає можливість сформулювати й усвідомити проблему,
виявити труднощі;
·
Знайти нові шляхи вирішення;
·
Пожвавлює наше життя, робить його привабливішим,
цікавішим;
·
Вчить форми спілкування, вміння налагоджувати стосунки;
·
Сприяє особистісному, професійному зростанню;
·
Розвиває вольову саморегуляцію;
·
Згуртовує колектив;
·
Розвиток пізнавальних рис: розуму, швидкість реакції,
прийняття рішень.
Негативні
сторони конфлікту:
·
порушує здоров’я;
·
викликає стрес, психотравми;
·
порушує міжособистісні стосунки, особистість;
·
формується негативна установка, негативний життєвий
сценарій.
Який
висновок ми можемо зробити, проаналізувавши позитивні й негативні сторони
конфлікту? У конфлікті є багато позитивного. Зараз ми з вами розглянемо способи
вирішення конфліктів.
Способи вирішення конфліктів
Вчені К. Томас і Р. Кілмен визначили основні
найбільш прийнятні стратегії поведінки в конфлікті. Вони вказують, що існує 5
основних стилів поведінки в конфлікті: пристосування, компроміс, уникання,
суперництво, співпраця.
·
Пристосування – людина нехтує своїми
інтересами,щоб задовольнити інтереси іншого.
·
Співпраця – процес, який
складається з послідовних взаємодій, коли людина прагне брати активну участь у
розв'язанні конфлікту й захищати свої
інтереси , але ще й бажає співпрацювати з іншими учасниками конфлікту. Це спільна спроба
знайти таке рішення, яке цілком задовольняло б вимоги обох сторін.
·
Уникання – людина намагається не
займатися конфліктом. Уникання може бути фізичною або психічною, дипломатичне
ухиляння. Шляхом уникання можна відкласти справу на кращий час.
·
Компроміс – це часткове задоволення
обох сторін.
·
Суперництво – людина намагається
задовольнити свої інтереси за рахунок іншого. Вона використовує здібності
аргументувати свої суспільні контакти, економічні санкції. Суперництво може
означати «стати на захист своїх прав», якщо людина переконана, що вона права.
Тест «Як би я поводився в конфліктній ситуації»
Для кожного
конфлікту в наведеному нижче переліку вкажіть, що ви найімовірніше зробили б.
Відмітьте судження,яке найточніше відображає ваші можливі дії. У деяких
випадках ви, можливо, не обрали б жодного варіанту, але, будь ласка, надайте
якомусь із них перевагу.
1. Ви й
однокласник хочете працювати на одному й тому ж комп’ютері:
А)я перестав би хотіти працювати й не вірив однокласнику
як другу;
Б)я намагався б примусити його поступитися й дозволити
мені працювати на комп’ютері першому.
2.Ви й
однокласник хочете читати одну й ту ж книгу з бібліотеки одночасно:
А)я перестав би претендувати на
неї й розчарувався в однокласникові як в другові;
Б)я вислухав би уважно, навіщо
йому потрібна ця книжка. І якби його аргументи були переконливіші, ніж мої, я
дозволив би йому читати її, бо хороший друг – це дуже важливо.
3)Ви й
однокласник хочете одночасно скористуватися під стругачкою для олівців:
А)Я б дозволив своєму
однокласникові загострювати першому, аби не сваритися ;
Б)Я б запропонував вирішити цю
проблему так: один загострює два олівці япроміжку часу.
4)Ви й
однокласник хочете одночасно стати першим в черзі в їдальні:
А)Я б дозволив однокласникові
стати першим й розчарувався б у ньому як у
другові;
Б)Старався б досягти компромісу й
запропонував би стати першому у черзі в певні дні.
5)Ви й
однокласниця хочете в один і той самий час сісти на одне місце за вашим
улюбленим столом у бібліотеці:
А)Я намагався примусити
однокласницю дозволити мені сісти на це місце, незважаючи на її невдоволення;
Б)Я уважно вислухав би, чому моя
однокласниця хоче там сидіти, і якби її аргументи були переконливіші за мої,я б
поступився, бо хороші відносини – це важливо.
6)Ви й
однокласник працюєте над класним проектом. Ви обидва хочете малювати ілюстрацію
до нього, й ніхто не хоче писати текст:
А)Я намагався б примусити однокласника
дозволити мені малювати ілюстрацію й не зважав би на його невдоволення.
Б)Я б шукав компроміс і згодився
на те, щоб кожен із нас малював половину малюнків і писав половину тексту.
7)Ви й
однокласник граєте м’ячем .Ніхто з вас не
хоче навести порядок на спортивному майданчику:
А)Я намагався б примусити однокласника це
зробити і не зважав би на його невдоволення ;
Б)Я запропонував би працювати разом .
8.Ви й однокласник знімаєте відеофільм .
Обидва хочете знімати відеокамерою , але ніхто не хоче писати сценарій;
А)Я уважно вислухав би , чому мій
однокласник хоче знімати фільм, і якби він мене переконав, я б дозволив йому ,
бо добрий друг – це важливо ;
Б) Я шукав би компроміс з однокласником
,щоб кожен з нас половину часу писав би сценарій .
9)Ви
розповіли однокласниці секрет, а вона розкрила
його для кількох сторонніх людей:
А)Я уважно вислухав би, чому вона так
зробила, й постарався зрозуміти її, тому що друг – це важливо;
Б)Я запитав би мою однокласницю, що
трапилось, й ми домовились би про зберігання секретів в майбутньому.
10)Ви й
однокласниця вважаєте, що виконувати більшу частину роботи у спільному звіті:
А)Я дійшов би компромісу і погодився із
тим, що кожен із нас виконував половину роботи;
Б)Я намагався б розв’язати цю проблему,
переглядаючи кожну сторінку написаного, й вирішив би, який внесок кожного у цей
звіт.
Нарахування
балів
Обведіть кружечком ті літери, які ви обрали
в кожному пункті. Потім полічіть кількість обведених літер у кожній
вертикальній колонці.
Чим більша сума балів з певної стратегії
розв’язування конфліктів, тим частіше ви схильні її застосовувати. Чим менша
сума, тим рідше ви цією стратегією користуєтеся.
№
|
Ухиляння
|
Примус
|
Згладжування
|
Компроміс
|
Переговори
|
1
|
а
|
б
|
|||
2
|
а
|
б
|
|||
3
|
а
|
б
|
|||
4
|
а
|
б
|
|||
5
|
а
|
б
|
|||
6
|
а
|
б
|
|||
7
|
а
|
б
|
|||
8
|
а
|
б
|
|||
9
|
а
|
б
|
|||
10
|
а
|
б
|
Інформаційне повідомлення
Важливість мети й стосунків впливають на
наші дії під час конфлікту. Враховуючи ці умови можна визначити 5 способів
розв’язання конфліктів.
1) «Черепаха»
(ухиляння). «Черепахи» втікають і ховаються у свій панцир, щоб уникнути
конфлікту. Вони відмовляються від своїх цілей і тримаються осторонь як від
суперечливих питань через які виникає конфлікт, так і від людей, причетних до
суперечки. Вони вважають,що вирішувати конфлікт – річ безнадійна. Їм легше
втекти (фізично чи психологічно) від конфлікту, ніж побачитися з ним.
2) «Акула»
(примус). «Акули» намагаються переконати опонентів, силоміць примушуючи їх розв’язувати
конфлікт. Для «акул» найголовніше власні цілі, а стосунки з людиною мають для
них другорядне значення. Вони будь-якою ціною готові добитися свого. Їх мало
хвилює те, чи вони комусь подобаються. «Акули» переконані, що конфлікти
вирішуються тоді, коли хтось перемагає. Вони намагаються здобути перемогу,
шокуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи чи погрожуючи їм із
позицій сили.
3) «Плюшевий
ведмедик» (згладжування). Для «ведмедиків» найголовніше – хороші стосунки, а власні
цілі не мають для них великого значення. Вони прагнуть усім подобатися, щоб усі
їх любили і цінували. Вони вважають, що конфлікти не можна обговорювати без
шкоди для стосунків. «Ведмедики» бояться завдати болю, образити, зіпсувати
стосунки під час конфлікту. Їх правило: «Я готовий пожертвувати власними
цілями, роби все , що хочеш, аби тільки я тобі подобався».
4) «Лисиця»
(компроміс). «Лисиці» невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з людьми.
«Лисиці» шукають компромісу. Вони жертвують частиною своїх домагань під час
конфлікту й переконують іншого поступитися якоюсь частиною своїх цілей. Вони
шукають такого рішення, щоб обидві сторони отримали «золоту середину». Вони
готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною
своїх домагань, так і стосунками.
5) «Сова»
(переговори). «Сови» дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони
розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв’язувати, й шукають таке
рішення, яке б задовольнило і їх власні цілі, й цілі іншої сторони. «Сови» сприймають
конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома
людьми. «Сови» не заспокояться доти,
доки не буде знайдено рішення, яке б задовольнило і їх самих, і іншого.
Ще один спосіб
вирішення конфлікту – картографія, або візуалізація. Це дає змогу зосередитися
на проблемі, а не на емоціях, заглибитися не в переживання і задоволення своїх
образ та амбіцій, а у вирішення проблеми.
Технологія картографії конфлікту:
Етап
1. У чому проблема?
Етап2. Хто учасники конфлікту?
Етап 3. Які істинні потреби та
побоювання кожного із учасників конфлікту?
Етап 4. Можливе
вирішення проблеми
Який з цих
способів вирішення конфлікту ви найбільше застосовуєте? Який спосіб вам
подобається найбільше і чому? Як впливає конфлікт на людський організм?
Релаксаційна пауза
Звучить музика,
використовуються елементи хаготерапії (терапія прогладжування). Учні гладять
своє обличчя, заплющують очі, намагаються розслабити всі м’язи тіла,
перенестися в уяві в іншу ситуацію, яка сприяє емоційному піднесенню.
Практична вправа «Вихід з конфлікту»
На плакаті
записано прислів’я , які відображають один із способів
виходу з конфлікту. Визначте, якого способу вирішення конфлікту стосується
кожен вислів, і поясніть, чому ви так вважаєте.
Вислів
|
Спосіб вирішення
конфлікту
|
Око за
око, зуб за зуб
|
Суперництво
|
Краще
тихо, аби без лиха
|
Пристосування
|
Моя хата
з краю,я нічого не знаю
|
Уникання
|
Хліб-сіль
їв, мед-пиво пив, по усах текло, а в рот не потрапило
|
Компроміс
|
Спершу
треба поміркувати, а потім робити
|
Співпраця
|
Групова робота
Правила безконфліктної поведінки
·
Не використовувати конфліктогени
·
Розв’язуйте спірні питання тут і тепер,
не відкладаючи їх.
·
Менше ображайтеся.
·
Прагніть адекватно сприймати й
усвідомлювати конфлікт.
·
Спілкуйтеся відкрито
·
Намагайтеся зрозуміти позицію іншої
людини зсередини.
·
Аргументуйте свої бажання для себе та
іншого.
·
Будьте готові подолати своє самолюбство,
визнати свої помилки, вибачитися.
·
Будьте гнучкими.
Вчитель ознайомлює учнів з формулою мудрої поведінки в
конфлікті.
Формула мудрої поведінки в конфлікті(ВПРСТ)
В – відкритість розуму.
П – позитивне ставлення.
Р – раціональне мислення
С – співпраця.
Т – терпимість до людей.
Підбиття підсумків
Що цікавого ви
сьогодні дізналися? Чого навчилися? Що нам потрібно для того, щоб створювати
якомога менше конфліктних ситуацій? (бути ввічливими, толерантними,
дипломатичними)
Кожний учасник
заняття отримує пам’ятку про короткий курс доброзичливих стосунків.
Короткий курс доброзичливих
стосунків
Шість важливих слів: «Я визнаю, що припустився цієї
помилки».
П’ять важливих слів : «Ти зробив це просто чудово».
Чотири важливих слова : «А як ти вважаєш ?»
Три важливих слова : « Порадьте , будь ласка ».
Два важливих слова : «Щиро дякую ».
Найважливіше слово : «Ми».
Комментариев нет:
Отправить комментарий